loading...
جدید ترین های اینترنت | لینکان
مهدی بازدید : 298 شنبه 30 خرداد 1394 نظرات (0)

عواملی که قدرت و کارکرد مغز را کاهش می دهند

کمبود اکسیژن موجب کم‌کاری سلول‌های مغز می‌شود

شاید شنیده باشید مسایلی همانند غم، ناراحتی، استرس و افسردگی قدرت مغز را تحلیل می‌برند. حتی میزان تمرکز و حافظه کوتاه مدت را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. در کنار اینها، موارد دیگری نیز هستند که قدرت و کارکرد مغز را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند که باید تا حد امکان از آنها دوری کنید.

 

 - ضربه فیزیکی به سر
یکی دیگر از مواردی که مغز را به طور موقت از کار می‌اندازد، ضربه دیدن سر است. وقتی به سر فردی ضربه وارد می‌شود با توجه به شدت ضربه، ممکن است بخشی از حافظه خود را از دست بدهد. دلیل آن نیز این است که متابولیسم گلوکز مغز قطع می‌شود و نمی‌تواند اطلاعات وارده را تحلیل و ثبت کند.

 

- هیجان
هیجان و اشتیاق زیاد چه برای شادی بیش از حد باشد و چه برای غم، ما را از دنیای واقعی یک قدم عقب‌تر نگه می‌دارند. این مساله را می‌توانید در نوجوان‌هایی که به تازگی عاشق شده‌اند به خوبی ببینید و حس کنید. آنها دایم در دنیای خیال هستند و خیلی زود عصبی و بی‌حوصله می‌شوند. قدرت تمرکز خود را نیز تا اندازه زیادی از دست می‌دهند.


افرادی که عاشق می‌شوند، هورمون‌های اکسی توسین و اندروفین در مغز آنها بیشتر ترشح می‌شود که موجب افزایش حس سرخوشی است. این مساله باعث می‌شود دایم به عشق خود فکر کنند و همین مساله حواسشان را پرت می‌کند و نمی‌توانند به خوبی روی مسایل زندگی تمرکز کنند. حتی موجب آسیب رسیدن به حافظه آنها نیز می‌شود. البته همه این مسایل در مورد عشق‌های آتشین و هیجانی مصداق دارد و اگر فرد بتواند عواطف خود را کنترل کند، در معرض آسیب کمتری قرار خواهد داشت.

 

- ضربه عاطفی
تغییر شخصیت، استرس، افسردگی، عدم توانایی در تمرکز، دو بینی چشم و از دست دادن حافظه کوتاه مدت از جمله عوارض آسیب‌های روحی است که به فرد وارد می‌شود. این نشانه‌ها سه ماه پس از این رویداد تازه خودنمایی می‌کنند و اگر درمان نشوند حتی ممکن است تا آخر عمر گریبانگیر فرد باشند.

 

مغز,عوامل موثر در کاهش قدرت مغز,تقویت مغز

خشم و استرس کارکرد مغز را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند

 

مهدی بازدید : 418 چهارشنبه 27 خرداد 1394 نظرات (0)

رفع تشنگی ماه رمضان

روزه‌داری برای برخی افراد مسن، بیماران دیابتی و کلیوی خیلی وقت‌ها به دلیل خطر بی‌آبی و تشنگی است که تهدیدکننده زندگی بوده و از طرف پزشک ممنوع اعلام می‌شود.

 

 گرمای تابستان از یک طرف و روزه‌داری و عطش از طرف دیگر باعث شده برخی از افراد نتوانند مثل سال‌های قبل روزه‌های خود را بگیرند و همواره از این بابت ناراحت باشند. از گرسنگی که بگذریم تشنگی عامل بسیار بسیار مهم‌تری در این میان است. روزه‌داری برای برخی افراد مسن، بیماران دیابتی و کلیوی خیلی وقت‌ها به دلیل خطر بی‌آبی و تشنگی است که تهدیدکننده زندگی بوده و از طرف پزشک ممنوع اعلام می‌شود. متأسفانه خوردن 10 لیوان آب بین افطار تا سحر هم این مشکل را حل نمی‌کند و نمی‌تواند آب مورد نیاز روزانه برای پیشگیری از دهیدراتاسیون را تامین کند.

 

متخصصان تغذیه و رژیم درمانی اظهار می‌کنند که مصرف زیاد آب در بین غذای سحر، به امید جلوگیری از تشنگی در طول روز، اشتباه است زیرا باعث رقیق شدن شیره معده و در نتیجه نفخ و اختلال در هضم می‌شود. ما در این جا راه‌حل‌های دیگری برای این مشکل داریم. نمی‌گوییم مایعات مصرفی دیگر خود را قطع کنید و این مواد غذایی را مصرف کنید و فقط می‌خواهیم یک لیست غذایی هوشمند برای کنترل آب در بدن را به شما معرفی کنیم:

 

سیب

سیب میوه‌ای 4 فصل است که در تمام نقاط دنیا هم وجود دارد. سیب می‌تواند واقعاً یک هدیه بهشتی برای فصل گرما و روزه‌داری باشد. محتوای بالای فیبر پکتین و ریزمغذی‌های سرشار، آن را به یک میوه‌ی پرخاصیت و نگه‌دارنده آب در بدن تبدیل کرده است. این میوه مخصوصاً برای کسانی که تنفس خشک دارند می‌تواند به عنوان یک مخزن آب و مرطوب‌کننده تنفس باشد. مثل کسانی که در نواحی گرم و خشک زندگی می‌کنند؛ یعنی همان شرایطی که در تابستان با دهان روزه برای همه ما پیش می‌آید.

 

موز

شاید جالب باشد که بدانید موز که خود یک میوه‌ی استوایی و گرمادوست است می‌تواند رفع کننده تشنگی و عطش باشد. موز رسیده از دیگر میوه‌های کنترل‌کننده تشنگی است. قطعاً یکی از علت‌های این خاصیت محتوای بالای فیبر محلول و توانایی نگهداری آب در بدن است. این در حالی است که موز کال و نرسیده خود می‌تواند یک عطش آور به تمام معنا باشد.

مصرف آب کافی باید از یک تا دو ساعت بعد از صرف افطار شروع شده و بین وعده افطاری تا سحری، 6 تا 8 لیوان آب یا مایعات دیگر نوشیده شود

 

 

نارگیل

 

نارگیل را این‌طور نگاه نکنید که پوست سخت و خشکی دارد. نارگیل مهربان‌تر از این حرف‌هاست. آب نارگیل به دلیل خواص بی‌شماری که برای بدن دارد همچنین قدرت بالای آن در رفع تشنگی و هیدراته نگه داشتن بدن امروزه به یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌ها تبدیل شده است. نوشیدنی پرانرژی، پرخاصیت، رفع‌کننده تشنگی و حفظ آب در بدن؛ یعنی دقیقاً همان چیزهایی که یک فرد روزه‌دار به آن‌ها احتیاج دارد.

ادامه...

 

مهدی بازدید : 307 چهارشنبه 27 خرداد 1394 نظرات (0)

توصیه هایی در مورد تغذیه ماه رمضان


دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: مصرف بادمجان، فلفل و ادویه در وعده سحر موجب تشنگی در طول روز می‎شود.

 

دکتر مجید کاراندیش در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد: در صورتی که فردی به هر دلیل تحت مراقبت پزشک قرار دارد، توصیه می‌شود برای روزه گرفتن حتما ابتدا با پزشک خود مشورت کند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به تغذیه سالم و منطقی در ماه رمضان، افزود: هنگام افطار بهتر است مایعات گرم نوشیده شود و از باز کردن روزه با آب سرد و یا نوشابه پرهیز شود. آب، شیر گرم و یا چای کم‌رنگ بهترین نوشیدنی برای افطار است.

 

کاراندیش تصریح کرد: توصیه می‌شود هنگام افطار از قندهای طبیعی مانند خرما، کشمش و یا عسل استفاده شود، به این ترتیب اشتها کنترل می‎شود. نوشیدن چای کم‌رنگ، شیر گرم، فرنی، حلیم کم‌ روغن و یا شله ‌زرد در وعده افطار توصیه می‌شود. نان، پنیر و سبزی و یا همراه با مغز گردو برای افطار غذای مناسبی است. مصرف سوپ‎های ساده هم برای وعده افطار توصیه می‌شود.

 

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: مصرف سبزی در وعده افطار توصیه می‌شود. استفاده از مقادیر کافی میوه، سبزی و آب و همچنین فعالیت بدنی، بهترین روش‎ برای پیشگیری از یبوست در ماه رمضان است.

 

دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز تاکید کرد: برای تامین آب از دست رفته بدن توصیه می‌شود در فاصله زمانی افطار تا سحر آب و مایعات کافی مصرف شود. وعده سحری باید با آرامش مصرف شود به همین دلیل به روزه‌داران توصیه می‌شود با فاصله زمانی مناسب از خواب بیدار شوند تا وعده سحری را با آرامش مصرف کنند.

مهدی بازدید : 283 چهارشنبه 20 خرداد 1394 نظرات (0)

بخور و نخورهای شب‌های امتحان

خون‌رسانی به مغز, راههای تقویت حافظه

دانش‌آموزان از خوردن غذاهای پرچرب باید پرهیز کنند.

 

در زمان امتحانات هدف این است که دانش‌آموزان تغذیه‌ای داشته باشند که باعث تقویت حافظه باشد نه تضعیف آن و توصیه‌هایی درخصوص تعدادی فاکتور مانند بی‌خوابی، نگرانی، اضطراب، پرخوری و خوردن بعضی مواد که سرعت انتقال را کند می‌کند به دانش‌آموزان داریم.

 

توصیه عمومی این است اولاً دانش‌آموزان مواظب سلامت خود باشند تا مبتلا به مسمومیت غذایی، سرماخوردگی و گرمازدگی نشوند و اختلالی در هضم مواد غذایی به وجود نیاید؛ ضمن اینکه غذا را با آرامش میل کنند.

 

* نوشیدن قهوه یا چای پررنگ در زمان امتحانات مفید نیست
نوشیدن قهوه یا چای پررنگ در زمان امتحانات مفید نیست و باید چای کم‌رنگ باشد؛ ضمن اینکه در برنامه روزانه نرمش و ورزش سبک داشته باشند و خوردن صبحانه یکی از مهم‌ترین مسائلی است که دانش‌آموزان در روزهای امتحان باید به آن دقت داشته باشند و سعی شود صبحانه اشتهابرانگیزی مصرف شود.

 

اگر پنیر خورده می‌شود حتماً‌ همراه آن گردو باشد و یک لیوان شیرگرم همراه با دو قاشق عسل و عدس یا تخم‌مرغ نیز بسیار مفید است.
هر وعده غذا شامل صبحانه، ناهار یا شام نباید به شکلی باشد که حجم معده دانش‌آموزان را افزایش دهد؛ چرا که احساس سنگینی و حالت خواب‌آلودگی به همراه دارد.

 

راههای تقویت حافظه ,  میان وعده مناسب

راههای افزایش حافظه در فصل امتحانات

 ادامه ی مطلب...

درباره ما
جدید ترین های اینترنت | لینکان عکس,فیلم,آهنگ,جوک,اس ام اس,فال,آموزش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 100
  • کل نظرات : 152
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 33
  • آی پی امروز : 21
  • آی پی دیروز : 9
  • بازدید امروز : 24
  • باردید دیروز : 80
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 24
  • بازدید ماه : 578
  • بازدید سال : 12,802
  • بازدید کلی : 240,056
  • کدهای اختصاصی